5,000 handtekeningen verzameld
Aan: DPG Media en Mediahuis
Uitgevers: verlos kranten van fossiele reclame
De klimaatcrisis raast voort. In de krant lezen we dat wetenschappers versteld staan van het tempo. Dat de opwarming van de aarde zo snel om zich heen zou slaan, hadden ze ondanks alle modellen niet verwacht.
Kranten als Trouw en NRC schrijven goede en urgente artikelen over ernst en oorzaak van klimaatontwrichting. Maar grote kans dat er naast reclames staan die klimaatontwrichting erger maken: reclames van de fossiele industrie, reclames voor vliegreizen, cruisereizen en vervuilende auto’s. Die reclames worden daar geplaatst door de uitgevers: DPG Media (Trouw, Volkskrant, AD, nu.nl) en Mediahuis (NRC en Telegraaf). Journalisten en redacteuren hebben steeds vaker moeite met fossiele reclames naast hun artikelen.
Wij roepen samen met jou DPG Media en Mediahuis om te stoppen met fossiele reclames. Om de kranten te bevrijden van fossiele reclame.
Kranten als Trouw en NRC schrijven goede en urgente artikelen over ernst en oorzaak van klimaatontwrichting. Maar grote kans dat er naast reclames staan die klimaatontwrichting erger maken: reclames van de fossiele industrie, reclames voor vliegreizen, cruisereizen en vervuilende auto’s. Die reclames worden daar geplaatst door de uitgevers: DPG Media (Trouw, Volkskrant, AD, nu.nl) en Mediahuis (NRC en Telegraaf). Journalisten en redacteuren hebben steeds vaker moeite met fossiele reclames naast hun artikelen.
Wij roepen samen met jou DPG Media en Mediahuis om te stoppen met fossiele reclames. Om de kranten te bevrijden van fossiele reclame.
Waarom is het belangrijk?
Fossiele reclames in de krant doen grote maatschappelijke schade.
Kranten hebben een grote verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. Hun informerende artikelen bereiken vele lezers en dragen bij aan kennis en gevoelde urgentie. Maar ook hun fossiele reclames hebben een groot bereik. Die reclames misleiden over de oorzaak, de schade en de urgentie. Of ze verleiden lezers om méér olie en gas te verbruiken.
- Fossiele reclames zorgen voor een groei van broeikasgassen
- Fossiele reclames zorgen dat fossiel vervoer en de fossiele industrie normaal blijven. Massale gedragsverandering blijft mede daardoor uit.
- Fossiele reclames beïnvloeden de manier waarop de politiek de klimaatcrisis aanpakt.
- Bovendien blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat fossiele reclames het positieve effect van klimaatartikelen ondermijnen.
Kunnen kranten stoppen met fossiele reclames?
Ja, dat kan. Een onlosmakelijk onderdeel van de klimaattransitie is ook om het verdienmodel fossielvrij te maken. Uitgevers van kranten zoals Mediahuis en DPG Media zijn multinationals en maken honderden miljoenen winst per jaar. Ze kunnen een risico dragen. Bovendien, kranten hebben ook het verbod op tabaksreclame overleefd. Kranten in het Verenigd Koninkrijk en Zweden die stopten met fossiele reclame kregen meer donaties en abonnees.
Kranten hebben een grote verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. Hun informerende artikelen bereiken vele lezers en dragen bij aan kennis en gevoelde urgentie. Maar ook hun fossiele reclames hebben een groot bereik. Die reclames misleiden over de oorzaak, de schade en de urgentie. Of ze verleiden lezers om méér olie en gas te verbruiken.
- Fossiele reclames zorgen voor een groei van broeikasgassen
- Fossiele reclames zorgen dat fossiel vervoer en de fossiele industrie normaal blijven. Massale gedragsverandering blijft mede daardoor uit.
- Fossiele reclames beïnvloeden de manier waarop de politiek de klimaatcrisis aanpakt.
- Bovendien blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat fossiele reclames het positieve effect van klimaatartikelen ondermijnen.
Kunnen kranten stoppen met fossiele reclames?
Ja, dat kan. Een onlosmakelijk onderdeel van de klimaattransitie is ook om het verdienmodel fossielvrij te maken. Uitgevers van kranten zoals Mediahuis en DPG Media zijn multinationals en maken honderden miljoenen winst per jaar. Ze kunnen een risico dragen. Bovendien, kranten hebben ook het verbod op tabaksreclame overleefd. Kranten in het Verenigd Koninkrijk en Zweden die stopten met fossiele reclame kregen meer donaties en abonnees.