NRC besteedt in haar krant aandacht aan de klimaatcrisis en benadrukt de urgentie ervan. Tegelijk organiseert ze via haar webwinkel 16 reizen ‘voor gelijkgestemden. Hiervan zijn er 12 vliegreizen naar verre (oa Suriname, Costa Rica, New York) en iets minder verre bestemmingen (oa Saoedi-Arabië (!), Thessaloniki, Albanië).
Het probleem: NRC benoemt enerzijds de urgentie van de klimaatcrisis maar werkt anderzijds actief mee aan de uitstoot van CO2. Dit is in de huidige tijd onacceptabel.
Belangrijkste actiedoel: NRC stopt met vliegreizen. Vooral de directie (eigenaar Mediahuis) en de hoofdredactie moeten onder druk worden gezet. Mediahuis beroept zich op de opbrengsten van de reizen voor oa het maken van NRC. De hoofdredactie op de scheiding tussen de inhoud van de krant, en de zakelijke activiteiten van de eigenaar. Gezien de urgentie van het vraagstuk is dit standpunt niet houdbaar en moreel laakbaar.
Waarom is het belangrijk?
Grote en/of toonaangevende organisaties hebben een voorbeeldfunctie, en dienen waar te maken wat ze propageren en belangrijk zeggen te vinden.
Om met Gerrit Hiemstra te spreken (Het Parool 18 sept jl.): ‘Heb je een gaatje in je hoofd dat je nog steeds naar een verre bestemming vliegt?’